Wednesday, June 9, 2010

Orang kampong, subsidi dan mesyuarat umno cawangan.....

Minggu ini macam-macam berlaku...Mesyuarat UMNO cawangan sedang berlaku di seluruh Malaysia. PERKASA dan NGOs melayu membuat reolusi soal ekonomi... PEMANDU dan YB Idris, Menteri KPI umumkan soal subsidi..Terbaru bancian menunjukkan populariti YAB Perdana Menteri meningkat ke paras 72%.. Orang melayu, melayu kawan-kawan di kampong semakin kacau, keliru dan kehilangan punca, mana satu yang nak di ikut? mana satu yang betul? Apa sudah jadi? Susah saya mahu menjawab pertanyaan mereka ketika balik kenduri kawin yang terbaru minggu ini...

Ketika orang melayu di asak dari segenap penjuru, kepimpinan UMNO entah dimana hanyut? Ketika PERKASA bangun membela orang melayu, mereka di cemuh oleh orang bukan melayu.. PERKASA membuat perhimpunan dan resolusi ketika mesyuarat UMNO cawangan nak mencari korum pun susah di semua cawangan... Ketika yang sama pulak, kerajaan mengumumkan cadangan penarikan subsidi.

Jika di teliti berapa peratuskah SUBSIDI yang di rasai oleh rakyat di kampong? YB Menteri memberi gambaran seolah-olah semua subsidi tersebut untuk rakyat. Bodoh sangatkah orang kampong di luar bandar, untuk berfikir bahawa ada cara lain yang boleh di buat supaya yang kaya, yang di bandar, yang berniaga besar, pembaziran, ketirisan, rasuah yang berleluasa yang sepatut di beri keutamaan pemotongan dan pembenterasan. Sudahkah menteri berkenaan membuat perhitungan perbelanjaan dan pembaziran projek-projek mega yang tidak akan menguntungkan rakyat di kaji semula atau dibatalkan samasekali.

Subsidi kerajaan kepada syarikat-syarikat besar membuat projek pnswastaan yang mendapat segala macam subsidi.... kerajaan tanggung/jamin faedah pinjaman mereka.. Kerajaan beli dengan harga yang tinggi saperti bayaran letrik projek IPP..Malang kadang-kadang kita lupa bahawa yang membuat keputusan dan kesilapan itu adalah mereka sendiri, pemimpin kerajaan.. Lupa bahawa wang rakyat telah digunakan begitu banyak bagi membayar subsidi kepada syarikat besar ini! !

Jawapan saya kepada sms PEMANDU baru-baru ini..."Itu tandanya zaman kejatuhan BN semakin hampir... teruskan."

YAB Perdana Menteri dan kepimpinan BN mungkin semakin positif melihat hasil bancian populariti YAB Perdana Menteri.... Lupakah mereka di bandar, kaum Cina masih terus tidak menyokong kerajaan.. Di kampong-kampong. mesyuarat UMNO cawangan yang amat malap... Kemana perginya mereka ini? Apa sudah jadi? UMNO semakin jauh dari rakyat akar umbi! Kepimpinan hari ini masih gagal merasai denyut nadi di kawasan penyokong tradisi mereka....

No comments: