Tuesday, October 30, 2007

Konsep pengasingan kuasa

Jelas dalam perlembagaan Malaysia mengenai konsep pengasingan kuasa dan peranan ketiga institusi, eksekutif, kehakiman dan perundangan. 50 tahun kita telah mencapai kemerdekaan. Kematangan ketiga institusi masih terus menerus di uji. Terbaru DYMM Sultan Perak semalam telah secara langsung mengingatkan institusi kehakiman mengenai peranan keseluruhan pihak yang terlibat mengenai peranan mereka.

Pihak eksekutif yang diketuai oleh YAB Perdana Menteri secara terbuka mesti mengambil ingatan tentang apa yang tersirat dan tersurat berhubung dengan titah ucapan Tuanku Sultan Perak semalam. Negara sedang mengalami krisis kepercayaan rakyat terhadap institusi yang sepatutnya menjaga dan memelihara hak rakyat secara amnya. Institusi Eksekutif dan Kehakiman telah gagal dalam peranan masing-masing untuk menjadi badan yang sepatutnya melakukan 'Check and balance ' dalam sistem demokrasi di Malaysia.

Manakala institusi Parlimen dan keseluruhan anggota Perundangan juga masih di tahap lama. Kematangan ahli-ahli Yang Berhormat yang berhujjah setiap kali persidangan langsung tidak membayangkan mereka mempunyai jiwa rakyat yang telah merdeka. Tidak ada apa yang dapat dibanggakan dari Jawatankuasa saperti PAC.

Ketiga-tiga institusi ini dari segi prestasi dan peranan dalam mendukung Malaysia ke tahap negara maju.... mengecewakan. Pilihanraya akan datang masa yang sesuai bagi membuat perubahan samada dari segi institusi, orang yang terlibat dan dasar yang perlu di ubah...

No comments: