Monday, October 29, 2007

Puduraya: dahulu dan sekarang

Sejak 1970an saya melalui kawasan puduraya yang dulunya setesyen bas Foh Hup dan Tong Foong. Majoriti pengguna yang menggunakannya adalah mereka yang tinggal di Cheras, Kajang, Ulu Langat dan Seremban. Kalau hujan terpaksalah melalui lumpur dan becak di kawasan tersebut. Pun begitu keadaan agak selesa masa itu. Lebih 20 tahun sudah Puduraya beroperasi.

Akhir-akhir ini, lebihkurang dua bulan lepas , saya mula berulang alik menggunakan kemudahan di Puduraya. Terpaksa harga minyak naik!Saya menaiki bas ekspres ke utara. Kesesakan di Puduraya amat teruk sekali samada dari jumlah pengguna atau pun jumlah bas yang beroperasi. Suasana di bahagian kaunter belian tiket sesak. Pengguna dan penumpang setiap hari amat ramai. Keadaan yang panas dan berhabuk menjadikan masa menunggu bas satu penyeksaan kepada orang ramai. Bas dua tingkat terpaksa tunggu di luar.

Terfikir.. Elok juga PM, Menteri Pengangkutan atau Dato Bandar melawat dan melihat sendiri bagaimana cantik dan teraturnya Puduraya masakini. Lagi cantik di waktu pagi anda boleh lihat bagaimana rakyat tidur di atas kerusi, meja makan dan di tepi tangga menunggu siang dan berharap mendapat menaiki teksi dan bas ke destinasi berikutnya dengan kadar tambang yang murah. Daif, sesak, layu dan tak terurus begitulah Puduraya di waktu pagi. .. Selamat menempuh wawasan sebagai negara maju..

No comments: