Saturday, July 12, 2008

2 tahun lagi.....

Sah Pak Lah mengumumkan akan menyerahkan kepimpinan UMNO kepada Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jun 2010. Ini bermakna dua tahun lagi penantian yang penuh dengan dengan ketidaktentuan kepada rakyat Malaysia.

Selaku rakyat Malaysia tidak apa lagi yang dapat dibanggakan akibat dari dasar dan polisi (jika ada ???)yang telah di buat ole Perdana Menteri ini. Melihat ke belakang, rasa bangga, rasa yakin sebagai rakyat Malaysia telah hilang angkara Perdana Menteri ini. Dulu, Kita bangga, kita yakin bila berhadapan dengan orang luar, negara luar, kerana kita setanding jika pun tidak lebih berbanding dengan mereka dari segala segi.

Dulu, kita tak pernah membiarkan Singapura cuba memijak kepala kita. Dulu kita di segani di merata dunia, di Bangsa bangsa Bersatu, di IOC, dalam Negara-Negara Berkecuali, ASEAN dan lain-lain forum antarabangsa. Kita boleh menyatakan pendirian kita secara jelas di forum antarabangsa. Kita di hormati lawan dan rakan.

Dulu, kita bangga dengan dasar-dasar ekonomi negara. Kita bangga dengan kepesatan pembangunan negara. Kita berbangga dengan Proton dan industri hiliran dalam industri automobil. kita bangga dengan dasar perindustrian yang jelas.Kita bangga dengan pencapaian rakyat Malaysia dalam berbagai bidang. Kita bangga dengan peluang yang diujudkan kepada anak-anak muda Malaysia. Yang jelas terdapat visi dan misi yang jelas dan lebih dari itu dasar-dasar di bentuk bagi mencapai visi dan misi tersebut.

Kehancuran dan kemusnahan yang berlaku di Malaysia sekarang ini amat teruk dan sukar di baiki. Negara jiran Malaysia tidak lagi menghormati Malaysia. Di peringkat antarabangsa jauh sekali. Bahkan Malaysia tidak lama lagi akan disenaraikan sebaris dengan beberapa negara di Afrika dan Kepulauan Carribean oleh United Kingdom. Rakyat negara ini diperlukan mendapatkan visa sebelum ke UK.

Dalam negeri, lagi teruk, taraf hidup rakyat jatuh ke tahap yang amat rendah akibat dari pengurusan ekonomi yang amat lemah. Kuasa perundingan orang melayu merudum dan amat lemah. Budaya politik tidak menampakkan sebarang kemajuan di semua peringkat samada pemerintah mahupun pembangkang. Akibatnya tahap keyakinan rakyat amat rendah.

Kepada ahli BN dan UMNO, kerajaan telah kehilangan kuasa di enam negeri. BN dan UMNO hanya ada nyawa ikan, itu pun dengan bantuan dari Sabah dan Sarawak. Terdapat krisi keyakinan rakyat terhadap BN dan UMNO.

Ketika kita memerlukan perubahan kepimpinan negara, ketika kita memerlukan tindakan segera, ketika kita perlu membuat pembaharuan dalam segala segi, pemimpin politik masih lagi bersikap mementingkan diri. Rasa tanggungjawab moral untuk melakukan perubahan langsung tidak ada. Mereka masih bersikap feudal dan mahu mengekalkan status quo. Jauh sekali mahu berfikir di luar kotak.

Begitu lah UMNO, semuanya memuji Pak Lah walaupun terpaksa menunggu dua tahn lagi, walaupun masa UMNO sudah tidak banyak masa sebelum kehilangan kuasa di negara Malaysia ini........

No comments: