Wednesday, July 9, 2008

Malaysia oh Malaysia.........

Lebih seminggu tidak berada di Malaysia, macam-macam terjadi. Berita mengenai perebutan untuk menjadi pemimpin Malaysia mendapat liputan meluas di Hong Kong. Terpampang gambar DS Anwar dan DS Najib dengan ulasan dan analisis mengenai apa yang berlaku sekaran ini di Malaysia. Selaku rakyat Malaysia, keseluruhan episod amat memalukan!

Seminggu berlalu, pelbagai peristiwa tentang kelakuan ahli politik BN, pembangkang dan badan bukan kerajaan setiap hari dengan pelbagai tuduhan, perakuan sumpah, persidangan akhbar, laporan media cetak dan letronik dll. Semua ini menggambarkan perangai dan kelakuan pemimpin politik dan bakal-bakal pemimpin di negara ini! Politik kini telah menjadi terlalu kotor untuk di ikuti perkembangannya.!

Majoriti rakyat sedang bersusah payah menyesuaikan kehidupan dengan masaalah ekonomi yang kian menghimpit kehidupan mereka. Kenaikan harga minyak yang di sokong oleh semua anggota BN telah menyebabkan pelbagai kenaikan harga barang keperluan, inflasi terus meningkat, kualiti kehidupan rakyat semakin turun dan rata-rata terpaksa mengubah cara hidup, cara berbelanja, berjimat cermat. Kesimpulannya soal makan minum, soal kehidupan, soal memenuhi keperluan harian adalah soal nombor satu dalam diari kehidupan mereka masa kini.

Ahli-ahli politik sedang bercakaran, tuduh menuduh hingga sanggup keperingkat yang terlalu rendah sebagai manusia yang bertamaddun, sebagai seorang Islam dan berilmu! Pemimpin politik di semua peringkat, di peringkat nasional, di peringkat negeri, di peringkat bahagian dan tidak lama lagi di peringkat cawangan akan mula berebut jawatan. Yang penting jawatan dan kedudukan, yang penting habuan dan ganjaran.

Selaku rakyat biasa, fenomena di atas amat memalukan! Terasa muak dan kadang-kadang terasa bagaikan nak termuntah dengan perangai dan kelakuan mereka!... Kepada mereka inikah yang kita perlu menaruh harapan????

No comments: