Monday, June 30, 2008

Anwar Ibrahim saga....

Sah Anwar kini berada di Kedutaan Turkey. Statusnya masih belum jelas samada sebagai pelarian, atau mendapatkan suaka politik atau mendapatkan perlindungan sementara yang kononnya beliau mendapat ancaman. Peristiwa ini berlaku selepas satu laporan polis telah di buat oleh pembantunya bahawa beliau telah di liwat oleh Anwar!

Sehingga kini pihak polis masih belum mengambil kenyataan dari Anwar.Dalam persidangan akhbar yang diadakan segala tuduhan ini telah dinafikan dan lebih dari itu ianya di anggap sebagai satu konspirasi baru pemimpin BN bagi menjatuhakan Anwar.

Yang menjadi tanda tanya mengapakah Anwar mengambil tindakan sebegitu rupa? Jika ada pertuduhan sebegini, pihak Polis harus di beri peluang menjalakan siasatan terlebih dahulu. Mahkamah adalah tempat terbaik untuk mendapatkan keadilan. Segala bukti yang ada akan dan bolh di bawa oleh pihak pendakwa atau pun pihak yang di dakwa. Hingga kini ada kes di mahkamah yang di menangi oleh pendakwa dan ada kes yang di menangi oleh yang kena dakwa.

Lagi sekali kematangan Anwar di uji dari segi tindakannya. Dari segi politik beliau berada dalam keadaan yang agak selesa selepas PRU12 baru-baru ini. Sebarang kesilapan dari segi perhitungan dalam saat yang kritikal sebegini akan menyebabkan kerugian kepada pihak pembangkang yang di pimpinnya masakini.

Dalam keadaan sekarang, ketika negara sedang dalam keadaan tidak menentu akibat dari kenaikan harga petrol, inflasi, keadaan politik yang lemah dari segi kepimpinan, Malaysia tidak lagi memerlukan satu lagi ketegangan sosial di kalangan rakyat. Pemimpin politik samada pemerintah atau pembangkang harus mengambil iktibar kejadian dan kemusnahan di negara lain berlaku akibat ketegangan di kalangan rakyat. Jelas kematangan pemimpin politik di uji lagi....

Terbaru...
Malaysiakini melapurkan bahawa Anwar telah keluar dari kedutaan Turkey jam 6.45 ptg tadi....

No comments: