Monday, June 30, 2008

Sanusi Junid....

Semalam semasa di Kedah, berkesempatan ke Holiday Villa di Alor Star, untuk mendengar Tan Sri Sanusi Junid menyampaikan ucapan. Keseluruhan ucapannya adalah berfokus kepada nasib bangsa melayu di bumi ini. Soal penggantian kepimpinan di Malaysia juga di sentuh. Semua presiden UMNO dan Perdana Menteri (kecuali Tun Abdul Razak, yang meninggal masa dalam bertugas) telah menyerahkan kepimpinan negara bilamana mereka mendapati mereka tidak lagi di terima atau dalam kata lain ada tanda yang rakyat mahukan perubahan.Beliau mengemukakan contoh Tunku Abdul Rahman, Tun Hussain Onn dan Dr Mahathir yang meletak jawatan dan menyerahkan kepimpinan kepada orang nombor dua mereka bila sampai masanya.

Pak Lah bukan sahaja secara jelas di tolak oleh rakyat malah telah menyebabkan lima negeri telah jatuh ke tangan pembangkang. Pemimpin UMNO secara terang-terangan menyeru supaya beliau meletak jawatan. Dan dalam proses itu beliau telah secara sistematik mengenepikan Tun Mahathir dengan cara yang cukup menghinakan. Lebih dari itu Pak Lah masih lagi dengan pendiriannya untuk terus mempertahankan jawatannya.

Beliau menjelaskan bahawa beliau keluar dari UMNO supaya beliau dapat memberi penerangan tanpa terikat dengan segala tomahan. Dengan mengambil contoh bagaimana Tun Mahathir yang begitu berjasa kepada negara ini pun boleh di layan sebegitu oleh PM sekarang, segala budi dan jasanya langsung tidak di kenang, apatah lagi ahli UMNO biasa? Jadi, ahli UMNO biasa perlu menggunakan hak mereka dalam pemilihan UMNO pada tahun ini untuk menentukan berlakunya perubahan dalam kepimpinan UMNO pada tahun ini.

No comments: