Wednesday, June 25, 2008

harga minyak BN 129, pembangkang 78.....

Jelas 129 MP Barisan Nasional bersepakat dan bersetuju dengan kenaikan harga minyak yang di buat oleh pihak kerajaan baru-baru ini. Setelah di kecam hebat dari pelbagai sudut kerajaan membuat keputusan untuk membuat usul di parlimen. Dalam kata lain Pak Lah tak mahu menanggung sendiri keputusan kenaikan harga minyak tetapi beliau mahukan semua wakil BN mengundi dan bersetuju dengan usul kenaikan tersebut. 11 MP BN tidak hadir termasuk dua wakil SAPP dari komponen BN tidak hadir.

Manakala pihak pembangkang pula 78 orang MP menentang dengan 4 orang tidak hadir. Sebagai rekod jelas pihak pembangkang menentang kenaikan harga minyak baru-baru ini.

Pelbagai kabar yang kita dengar, ada yang mengatakan undian menyokong dari MP BN di buat dengan 'keadaan terpaksa'. Apa pun alasan yang diberikan jelas pendirian mereka adalah menyokong kenaikan harga minyak. Adalah menjadi tugas mereka untuk menjelaskan kepada rakyat di kawasan masing-masing mengapa mereka berpendirian sedemikian. Sekali lagi kebijaksanaan MP BN di uji dengan peraturan parti.

Setakat ini, Pak Lah berjaya mengatasi kemungkinan undi tidak percaya kepada beliau. Jika usul kenaikan harga minyak di parlimen di tolak sudah tentu ianya boleh ditafsir sebagai satu undi tidak percaya kepada PM. Kemungkinan pola pengundian saperti ini berlaku lagi di masa depan adalah tidak mustahil. 11 MP BN yang tidak hadir dalam pengundian baru-baru ini adalah jelas yang mereka ini terdiri dari kelompok yang sering bersuara lantang mengenai perubahan dalam UMNO dan BN. Mungkinkah ada hari esok yang akan menentukan Pak Lah tumbang di parlimen.???.......

No comments: