Friday, June 20, 2008

baru padan muka ....cerdik tak boleh di ajar

Sah, SAPP anggota BN akan mengemukakan undi tidak percaya terhadap PM kerajaan Barisan Nasional. Yang jelas Dato Yong Teck Lee faham segala undang-undang dan peraturan parlimen. Beliau pun peguam samalah dengan Nazri yang ingin mengajar SAPP fasal peraturan parlimen. Lebih memalukan bila melihat pemimpin UMNO bertindak balas dengan kenyataan keanak-anakan saperti Ali Rustam, Nazri, Shahidan dll. Semuanya mahu memecat SAPP dari BN. Sedarkah mereka punca kekalahan PRU12 dulu orang China di semenanjung berkalih parti. Cuma orang China di Sabah yang menyokong BN..

Yang jelas SAPP menyatakan mereka hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Pak Lah selaku pengerusi BN dan PM Malaysia. Sebelum ini rakyat melalui PRU 12 telah memberi amaran yang jelas dan menolak kepimpinan Pak Lah. Tidak banyak bezanya sebelum ini dengan masa kini di seluruh Malaysia, banyak ahli UMNO yang telah hilang keyakinan terhadap Pak Lah dan PM. Lebih dari itu, mereka telah meminta beliau berhenti dan menyerahkan kuasa kepada penggantinya. Terdapat pemimpin di peringkat negeri, bahagian dan cawangan terus menerus mahukan Pak Lah meninggalkan jawatan presiden dan PM Malaysia. Yang jelas bukan perkara baru, bukan perkara pelik, majoriti rakyat mahukan PM berhenti dari menjadi pemimpin kerajaan Malaysia.

Cuma yang berbeza kali ini, ketua parti komponen BN yang menyatakan perkara yang sama. Lebih dari itu ianya mahu dilaksanakan melalui saluran parlimen melalui usul oleh MP dari parti komponen yang mewakili rakyat. Mereka mahu menyatakan mereka telah hilang kepercayaan kepada ketua parti mereka. Tidak ada banyak bezanya. Cuma kali ini parti SAPP yang mewakili orang China di Sabah yang terpaksa menunjukkan bagaimana caranya untuk menyatakan perasaan hilang kepercayaan mereka kepada ketua parti BN.

Ahli MKT, pemimpin UMNO patut mengambil iktibar dari peristiwa ini. Ada banyak pengajaran yang boleh di ambil. Memang padan dengan muka pemimpin UMNO, peristiwa ini menggambarkan satu pengajaran kepada mereka bagaimana menyatakan sokongan, bagaimana menyokong dan memilih pemimpin ketika negara dalam krisis. Yang sedih, pemimpin China macam ini saja yang boleh mengajar pemimpin UMNO. Orang melayu, ahli UMNO, riuh satu Malaysia mahukan Pak Lah berhenti tapi bagai menuang air di daun keladi. Semua ahli MKT hanya mahu mengampu bodek. Tapi bila Datuk Yong Teck Lee buat gempar, satu Malaysia, semua pemimpin UMNO terkejut biawak! semua berkejar ke Sabah, semua macam kena histeria! Pasal apa??? Selama ini mereka dalam sindrom penafian. Pemimpin melayu UMNO tidak lagi menghormati pendapat dan pandangan orang melayu, orang UMNO. Jadi kena lah agaknya orang China yang mengajar mereka ini! Memang betul pun, secara sepontan semua mereka bertindak balas...

Ini agaknya yang selalu di sebut oleh Pak Lah, kita ini mempunyai pemikiran kelas ketiga, cuma kali ini yang kena ialah atas batang hidung mereka, pemimpin UMNO.!!cerdik tapi tak boleh di ajar. !!!

No comments: