Thursday, August 21, 2008

pemilihan dan hayat UMNO.......

Hujung minggu ini adalah hari terakhir pemilihan UMNO di peringkat cawangan di seluruh negara. Di jangka lebih 4,000 cawangan akan selesai mengadakan mesyuarat masing-masing. Saperti yang di jangka tidak banyak yang berani membuat resolusi mengenai isu peralihan kepimpinan. Apa yang lebih penting ialah kepentingan kelompok tertentu dalam mempertahankan jawatan di perongkat bahagian dan cadangan pemilihan AJK dan perwakilan bahagian ke Kuala Lumpur atau pun G7.

Paling mengecewakan, ahli-ahli di peringkat cawangan di heret dalam kancah politik yang kotor dalam penamaan dan pencalonan AJK bahagian. Nampaknya budaya lama, kepimpinan lama dan konsep 'patron-client' begitu dalam dalam akar umbi UMNO. Pemimpin pusat akan menggunakan pemimpin di peringkat bahagian ke tahap maksima demi mempertahan jawatan mereka di peringkat pusat khususnya di Majlis Tertinggi UMNO (MKT).Pemilihan AJK UMNO di peringkat cawangan dan bahagian melibatkan soal kepada siapa sokongan yang akan diberikan nanti. Jadinya, di peringkat cawangan lagi, pemilihan AJK tidak didsarkan kepada idealisma UMNO iaitu untuk bangsa, agama dan negara! Jadi soal merit, soal ketokohan kepimpinan, soal visi dll tidak menjadi ukuran langsung. Keadaan yang sama kita yakin akan berlaku bila pemilihan di peringkat bahagian nanti.

Berdasarkan senario di atas, adalah jelas bahawa soal pembaharuan, soal pemilihan kepimpinan, soal keperluan penggantian pemimpin untuk kelangsungan hayat UMNO dalam zaman ini tidak akan menjadi keutamaan ahli. Maka jadilah UMNO sebagai sebuah parti yang terus menerus bersifat feudal, tidak dapat menyesuaikan diri dengan tuntutan zaman dan lebih dari ianya akan menjadi semakin tidak relevan kepada rakyat Malaysia.
kepimpinan yang sedia ada juga tidak membantu malah menkadi liabiliti kepada UMNO.

persidangan bahagian dan pemilihan yang akan datang sudah tentu akan menjadi kayu ukur samada UMNO akan kekal atau akan menjadi sebahagian dari sejarah sapertimana yang berlaku kepada LDP di Jepun dan Parti Kongrss di India. Moga ahli UMNO akan sedar tentang tuntutan dan permasaalahan Malaysia masakini!.....

No comments: