Wednesday, October 21, 2009

Dari Janda Baik ke Bagan Pinang dan ke PWTC.....

Proses pembaharuan dalam UMNO sedang berterusan. Sejak kalah teruk dalam PRU 12 yang lalu hingga kini pelbagai usaha dan gagasan serta tindakan susulan telah dan sedang di buat. Kabarnya, di Janda Baik baru-baru ini semua ketua-ketua bahagian dan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri telah membuat perancangan strategik.. Jadi kenalah buat SWOT analysis bagai. Ada yang serius, ada yang sambil lewa terpaksalah membuat pembentangan dan mengakui kelemahan masing-masing berserta dengan pelan tindakan negeri masing-masing!

Malangnya Naib Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah tidak pula membentangkan sendiri analisa dari Kedah. Kabarnya salah seorang Ketua Bahangian di pilih membuat pembentangan sedangkan negeri-negeri lain semuanya di bentang oleh pengerusi perhubungan atau naib pengerusi! Apa sudah jadi Kedah? Kalau nak buat SWOT analysis depan PM pun tak berani, mampukah nak buat strategi mengambilalih Kedah dari pembangkang?

Dari Janda Baik, dengan semangat berkobar mereka ini ke Bagan Pinang. Kabarnya bekerja keras dan hasilnya BN menang dengan selesa. Di sini pun kabarnya Naib Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah hanya berada di sana hanya ketika Pengerusi Perhubungan datang melawat! Alahai Datuk Bashah, pakai harap anak buah saja ka?Apakah faktor Tan Sri Isa, atau kerja keras orang BN atau undi pos yang menyebabkan kemenangan tersebut! Bagaimanapun kabarnya semua peti undi yang kalah dulu telah di menangi oleh BN.

Semangat ini berterusan dengan perhimpunan di PWTC. Semua pindaan yang dicadangkan telah diluluskan. Satu demi satu pemidato dari negeri-negeri menyokong ucapan presiden dan pindaan perlembagaan UMNO. Semua berkobar-kobar dengan ide-ide perubahan..

Kata Tun Mahathir jangan syok sangat dengan Bagan Pinang. Pindaan perlembagaan tidak menjamin politik wang akan tamat. Sementara itu rakan konngsi UMNO masih lagi dengan pergolakan dalaman yang serious. MIC masih tidak setabil dan MCA semakin parah. Apakah perubahan di Janda Baik,Di Bagan Pinang dan di PWTC mampu memberi impak kepada PRU13 nanti?? Masa semakin suntuk. Persediaan dan usaha pembaharuan masih lagi di tahap slogan dan harapan, di mana pelan tindakannya?? Kedah bagaimana?

No comments: