Thursday, November 15, 2007

Pemimpin, Rakyat dan media

sepanjang minggu saya terus terganggu dan di ganggu dengan pelbagai berita mengenai soal saperti politik, demokrasi, rakyat, kuasa dan berbagai lagi. Sudah tentu ianya keluar dari orang-orang dan institusi yang berpengaruh saperti pak menteri, ketua polis, ahli majlis tertinggi parti, pegawai tinggi kerajaan, ahli parlimen, pihak media cetak dan letronik serta lain-lain lagi.

Keseluruhannya amat mengecewakan. Apa tidaknya, anak dan bapa akan di dakwa kerana turut serta dalam perhimpunan, rakyat mahu memakai baju kuning tak boleh dan perjalanan mereka di halang. Bakal pemimpin, memanggil rakyatnya sebagi beruk. Satu Kuala Lumpur sesak dan mencatit sejarah kepada negara. Berita yang keluar dari media cetak dan letronik kerajaan tidak menyentuh langsung dan kalau ada pun hanya berita kecil. Blog yang menyampaikan berita benar di sekat dan di ganggu dengan pelbagai cara. Pun begitu di seluruh dunia berita benar secara bergambar tersebar juga secara yang meluas..

Kerajaan dan pemerintah masih ingin hidup dalam alam penafian! Gambar-gambar dan berita dalam blog rakyat di lawati oleh ratusan ribu pelayar internet dari dalam dan luar negara. Lebih teruk pak menteri masih lagi mahu menegak benang basah dan marah-marah dengan bahasa inggeris yang lintang pukang dan di tonton di seluruh dunia. Keseluruhan saluran media milik kerajaan cuba memperkecilkan berita dan peristiwa yang benar-benar berlaku. Penonton, pembaca dan rakyat masih lagi mahu diperbodohkan sebegitu rupa..

Pihak media dan anggotanya sudah kehilangan kebebasan yang mereka perjuangkan. Sudah hilang ciri-ciri professionalisma profesyen mereka. Menurunkan darjat mereka di mata rakyat.
Sesungguhnya kamu sudah tidak ada lagi kredibiliti di mata rakyat.. Bahan berita, ungkapan dan ulasan kamu hanya layak di bakul sampah. Kamu memalukan diri kamu sendiri...

Sudah sampai masanya untuk pemimpin melihat diri sendiri, muhasabah diri, polisi dan tindakan. Kalau terlambat sudah tidak berguna lagi. Sesungguhnya di antara rakyat dan pemerintah pada abad ini, pada hari ini, jaraknya, semakin hari, semakin jauh... dan bertambah jauh...

No comments: