Monday, November 12, 2007

Polis lagi!

Sabtu lepas saya bertolak untuk menghantar anak ke rumah terbuka kawanya di Taman Keramat. Malang, masuk sahaja ke Lebuhraya Seremban / Kuala Lumpur lebih kurang pukul 11.45 pagi dari simpang UPM, jalan sesak dan hampir tidak bergerak langsung. Hampir dua jam masa yang di ambil untuk bergerak dari UPM ke tol Sungai Besi. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk berpatah balik ke Cyberjaya.

Kita faham dengan tindakan Polis , tetapi tindakan ini amat tidak bijak. Bukan semua orang yang mereka periksa akan ke Dataran Merdeka. Ada yang bercadang untuk membeli belah, ke rumah terbuka, kenduri dll, terperangkap oleh tindakan yang agak bodoh. Tidak pula mereka memeriksa secara terperinci setiap kereta untuk mengenalpasti orang yang akan berdemonstrasi atau orang orang yang berpakaian kuning dsbnya..

Kesimpulan yang boleh di buat, mereka sengaja mengujudkan keadaan kelamkabut dan menyusahkkan semua orang kononnya dengan cara demikian kemungkinan boleh melambatkan perjalanan orang ramai atau menyekat orang ramai ke Dataran Merdeka.

Bagaimanapun, akhirnya objektif perhimpunan pada Sabtu lepas tercapai juga. Barangkali pihak Kerajaan dan pihak Polis perlu memikirkan semula cara yang lebih bijak dan berhemah bagi mengendalikan kes sebegini!

No comments: