Monday, December 31, 2007

bila beruk tidak bertuan!

November lepas saya menyamakan pertikaian pemimpin BN dan UMNO dalam media sebagai beruk tidak bertuan. Mana tidaknya, kalau dah ketua senyap dan sepi tanpa komen dan susulan penyelesaian. Ketika itu Shahidan dan Radzi bertelagah soal pendatang haram dan imigran di Malaysia. Kayveas dan Samy Vellu dari BN juga bertokak di dalam media.

Semalam, sekali lagi Setiausaha Agong Parti menggunakan media menghentam ketua parti dan kerajaan negeri yang di pilih oleh rakyat. Dalam kes UMNO, Radzi hanyalah pegawai parti yang di lantik oleh Presiden. Manakala Shahidan adalah ketua bahagian, MB dan ahli MKT UMNO dan ia di lantik oleh ahli dan pengundi.

Nampaknya orang Semangat 46 sedang bermaharajalela dengan bersembunyi di bawah Presiden yang melantik mereka. Saya tidak terkkejut jika Shahidan melawan dan tidak berdiam diri. orang-orang UMNO yang bekerja keras menyelamatkan UMNO yang diharamkan akibat tindakan orang semangat 46 kini kian terpinggir. Pemimpin UMNO bercakaran sesama sendiri. Itu dalam UMNO di satu negeri. Di negeri lain pun ada!

Dalam BN pun kian teruk. Pegawai tertinggi parti Gerakan secara terangan menyokong tindakan HINDRAF. Bukan setakat Exco kerajaan malah ketua Pemudanya juga membuat kenyatan yang tidak sehaluan dengan pandangan dan pendirian kerajaan. Dalam Parlimen pun ada anggota BN yang menyokong HINDRAF.. Apa sudah jadi?

Di mana Presiden UMNO dan Pengerusi BN? Nampaknya tidak ada lagi segan silu, jauh sekali hormat pada pemimpin mereka. Dalam suasana begini agak malang kepada yang ingin melihat perubahan berlaku dalam kepimpinan negara. orang UMNO memang tak boleh di harap kerana letak tunggul kayu pun mereka akan sembah dan taat. Pembangkang pun sama, masih lagi bersikap chauvanis, gagal bersepakat dan masih beroperasi dalam model yang hampir sama dengan BN.

Jauh.. bila agaknya keseluruhan pemimpin politik BN dan pembangkang yang ada sekarang di ganti dengan pemuda Malaysia yang jiwanya merdeka.. Bila agaknya Malaysia akan mempunyai pemimpin yang dinamik dan kalau tak lebih pun, sekurangnya, setanding dengan Tun Dr. Mahathir...mantan PM malaysia yang lalu.

No comments: