Thursday, December 6, 2007

Hong Kong, Afghanistan dan universiti taraf dunia

Dah lama saya tidak menghadiri konferen. Tiga hari lepas saya di klcc menghadiri konferen antarabangsa yang dianjurkan oleh Bank Dunia dengan Kementerian Pengajian Tinggi. Perwakilan terdiri dari pelbagai negara Asian. Pelbagai kertas kerja dibincangkan mengambil kes dari pelbagi negara.

Pembentang dari Universiti Hong Kong membentangkan kertas bagaimana untuk menjadi universiti bertaraf dunia. Beliau hanya mengambil satu aspek sumber dana sebagai bahan perbincangan. Beliau menunjukkan bagaimana Hong Kong Universiti dalam masa yang singkat dapat mengumpul dana berbillion ringgit hasil dari ssumbangan derma orang ramai dan badan korporat. Semua wang ini dilaburkan balik dengan tujuan melantik kerusi professor dalam bidang tertentu dan kegiatan R&D. Mereka tidak lagi bergantung dengan kerajaan walaupun mereka adalah universiiti kerajaan. Sungguh hebat dan dari sudut ini mereka hampir setanding dengan Harvard U. Bagaimana kalau universiti kerajaan di Malaysia di minta mencari sumber kewangan sendiri?..

Di akhir sessi pembentangan wakil dari Afghanistan menjemput seluruh negara di Asia bagi membantu mereka, menjemput semua pihak ke negara mereka membantu dalam bidang pengajian tinggi, mereka merayu, " datanglah membantu kami, jangan datang untuk berniaga dengan kami"

Setiap kali makan tengah hari saya cuba berubah dari satu kumpulan ke satu kumpulan lain pada setiap hari dengan tujuan berkenalan sebanyak mungkin para peserta dari Laos, Nepal, Bhutan, Pakistan, India, Manggolia dll. Saya perhatikan setiap hari, setiap kali masa makan, sekelompok melayu yang yang mewakili universiti awam yang terdiri dari vice canselor, timbalan naib canselor, pengarah dll bekelompok sesama mereka!

Terkenang pelbagai visi, misi dan slogan universiti ini yang ingin menjadi universiti bertaraf dunia..... Bagaimana nak capai? .. Baru konferen peringkat Asia, makan pun asyik duduk sesama sendiri, jauh sekali nak bercakap dan memberi pendapat.. Nampaknya masih lagi jadi jaguh kampong. Jauh lagi perjalanan mereka untuk mencapai taraf dunia!...

No comments: