Sunday, March 23, 2008

Terengganu... menang jadi arang, kalah jadi abu



Sah 22 ADUN Terengganu memboikot dan tidak bersetuju dengan perlantikan YAB MB Terengganu oleh pihak istana. Jelas dalam perlembagaan negeri Terengganu perlantikan ini adalah sah. Watikah perlantikan dan kenyataan akhbar telah di buat oleh pihak istana. Cuma upacara angkat sumpah di jangka akan diadakan pada hari Rabu ini.

Jika perlantikan ini diteruskan juga, bermakna sah ADUN Kijal Ahmad Said menjadi MB. Beliau mempunyai masa selama 90 untuk memanggil sidang dewan undangan negeri. YAB MB boleh melantik mana-mana ADUN termasuk Pas bagi mengangotai kerajaannya asalkan mendapat perkenan Sultan.

22 ADUN BN mungkin akan mengundi tidak percaya pada MB ini. Kerajaan Persekutuan boleh mengistiharkan darurat. Itu pun mesti mendapat perkenan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong. Apa pilihan yang ada pada pihak Sultan dan istana ? Jalan penyelesaian, pihak Sultan boleh mengistiharkan pembubaran dewan undangan negeri dan pilihanraya baru.

Jika ini berlaku bolehkah UMNO menang??? Sanggupkah ADUN BN dan Pak Lah menderhaka kepada Pemangku Sultan Terengganu. Hmmm.. KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong adalah berasal dari terengganu.

Satu lagi krisis perlembagaan . Pak Lah semakin gawat!!!!!!!

No comments: