Thursday, September 4, 2008

Anwar ... jalan mudah ke Putrajaya ?

16 September sedang di nanti oleh semua pihak. Pelbagai berita telah dikeluarkan oleh pihak pembangkang dan BN bagi meyakinkan rakyat bahawa pada 16 September adalah hari bersejarah kepada Malaysia. Sudah tentu Pakatan Rakyat sedang bersiap sedia membentuk kerajaan baru dan BN pula masih lagi dalam sindrom penafian.

Rakyat menanti dengan penuh minat untuk melihat kemungkinan yang akan berlaku. Yang jelas PRU12 dan pilihanraya kecil Permatang Pauh telah menunjukkan bahawa rakyat mahukan PERUBAHAN! Di segenap lapisan rakyat seolah-olah ada tanggapan bahawa pemimpin yang ada sekarang tidak berguna (hopeless). Jadinya sebarang usaha untuk mengganti kepimpinan yang tidak berguna ini akan mendapat sokongan rakyat..

Pemimpin di anggap tidak berguna oleh rakyat atas berbagai sebab dan dalam berbagai keadaan. Perdana menteri Mori di anggap tidak berguna pada satu masa kerana masaalah mengambil mudah pelbagai isu pada masa itu di Jepun. Perdana Menteri Manmohon Singh di anggap tidak berguna oleh masyarakat Punjabi dan Sikh di India. Di Malaysia pada masakini Perdana Menteri@ Pak Lah di anggap tidak berguna, tiada harapan, tidak boleh di harap dalam menangani pelbagai isu politik, ekonomi, sosial dan isu pelbagai kaum di Malaysia.

Kepada ahli UMNO kalau ada pun yang tidak bersetuju tapi masih lagi akan mencalonkan Pak Lah sebagai Presiden. Pendirian begini berlaku kerana sikap kebanyakkan ahli dan pemimpin UMNO di peringkat bawah dan atasan masih lagi terperangkap dalam sistem feudal dalam UMNO. Jadinya soal kehendak majoroti rakyat sekarang ini, tidak dipedulikan oleh orang-orang UMNO. Dalam kata lain mereka masih percaya bahawa sistem mereka adalah yang terbaik dan akan kekal begitu selamanya. Mereka sesungguhnya lupa dan naif akan persekitaran yang berlaku sekarang ini.

Jadi 16 Sepetember ini, kepada pembangkang adalah satu perkara yang positif kerana mereka tahu itu yang dikehendaki oleh rakyat. Mereka akan dan terus berusaha menyakinkan MP dari pihak BN menyertai meraka. Saya tidak terkejut kalau mereka berjaya kerana mereka percaya, mereka yakin, mereka mempunyai matlamat yang jelas, punya visi yang jelas dan mempuyai barisan kepimpinan yang dinamik dan pilihan yang banyak.

Kalau pun mereka tidak berjaya pada 16 September ini, saya yakin PRU 13 mereka akan lebih berjaya dan akan membentuk kerajaan. Sebab utama ialah PERUBAHAN KEPIMPINAN yang dimahukan oleh rakyat!! Jadi ahli UMNO, ahli BN dan pemimpin UMNO dan BN hanya membuka jalan mudah kepada peralihan kepimpinan negara ini kerana mereka tidak sedar yang tetap sekarang ini hanyalah PERUBAHAN!!!!

No comments: