Tuesday, September 23, 2008

umno masih menyanyi lagu lama.....

Di USA, beberapa organisasi raksaksa tumbang dan beberapa lagi sedang tenat. Pasaran saham di US dan Eropah turut menerima kesan dan tentu sekali di Malaysia. Inflasi, mengikut kadar resmi telah melebehi 8%. Harga minyak telah turun di bawah paras US100. Pak Lah telah menyerahkan Perbendaharaan kepada Najib.

Pakatan Rakyat di bawah kepimpinan Anwar tidak henti-henti dengan peperangan psikologi bagi mengujudkan satu bentuk kepercayaan umum mengenai kemungkinan perubahan politik di Malaysia. Sedikit sebanyak Anwar berjaya mengujudkan satu suasana pendapat umum dan kepercayaan bahawa perubahan kepimpinan negara adalah perlu dan BN sebenarnya gyah dan akan tumbang!Yang malang orang BN sendiri mula mempercayai gagasan ini.. Apa pun kegawatan politik di Malaysia kian meruncing...

Mesyuarat MT UMNO dikatakan panas dengan gesaan supaya Pak Lah berundur lebih awal, sebelum bahagian mengadakan mesyuarat atau mengumumkan pengunduran sebelum perhimpunan agong umno Disember ini. Malang bagi UMNO, masih banyak lagi yang mahukan pelan peralihan kuasa Pak Lah vs Najib diteruskan pada tahun 2010. Setakat ini UMNO Pulau Pinang dan UMNO Kelantan telah menyatakan sokongannya secara terbuka.

Ketika negara memerlukan kepimpinan negara bertindak cepat, berkesan dalam menangani pelabagi isu negara masakini, malangnya kepimpinan UMNO masih lagi berdolak dalik dan gagal memahami kehendak rakyat dan ahli UMNO akar umbi. Masih banyak lagi pemimpin yang masih memikirkan periok nasi masing-masing berbanding dengan masaalah rakyat.

Pak Lah sekali lagi gagal memahami kehendak ini dan masih lagi berdolak dalik untuk bergayut di jawatannya. Pemimpin di sekeliling juga tidak membantu untuk bercakap benar dan menerima kenyataan. Sesungguhnya hanya pemimpin yang berjiwa besar sahaja berupaya memahami kehendak rakyat dan bersedia berkorban dan mengenepikan kepentingan diri sendiri. Kepimpinan dan parti UMNO akan mendapat pengajaran dan penyesalan yang tiada gunanya lagi jika persoalan kepimpinan ini tidak diselesaikan secepat mungkin, secara cepat dan berkesan.

1 comment:

jeanbara said...

Salam,

Kata orang, mudah berurusan dengan orang yang tak faham. Tapi kalau dah tak faham-faham, apa lagi boleh kita kata...maka biarkan saja Luncai hanyut dalam lenanya...