Saturday, September 27, 2008

dari 100,000 kepada 60,000 PhD pada tahun 2020...

Menteri Pelajaran Tinggi yang lalu mahukan 100,000 PhD pada tahun 2020 tetapi menteri yang baru sekarang ini mengurangkan sasarannya kepada 60,000... Lagi sasaran bahan lawak ahli politik yang menjadi menteri Pendidikan Tinggi.

Katanya lagi, sekarang ada 3,914 orang yang sedang di taja pengajian mereka di peringkat PhD. Mereka ini memerlukan masa sekurangnya tiga tahun untuk menyiapkan penyelidikan dan tesis mereka. Kita masih ada lebih kurang 12 tahun lagi bagi mencapai sasaran ini. Ini bermakna, mulai tahun depan kita perlu menghantar/menaja sekurangnya 5,000 orang setiap tahun untuk memebuat PhD....

Anggaran kasar di atas belum lagi mengambilkira bidang PhD apa yang telah dan akan di taja? Belum lagi di kira berapa kemampuan universiti tempatan menyelia penyelidikan penuntut di peringkat PhD! Belum juga di kira berapa calun PhD dari IPTA yang boleh dilepaskan bagi membuat PhD. Belum di kira berapa banyak calun yang sesuai dan layak untuk membuat PhD? kalau semuanya dapat di penuhi pun, berapa peratus yang akhirnya berjaya menyelesaikan kajian dan layak mendapat PhD ?

Pelbagai permasaalan sekarang ini ujud sama ada di Kementerian Pelajaran atau di Keenterian Pengajian Tinggi. Kalau nak digariskan satu persatu satu hari tak habis..Terlalu banyak. Persoalanya apakah keutamaan pendidikan negara masakini?

Kadang-kadang bila mendengar cakap orang politik menegenai pendidikan negara di peringkat rendah atau pun tinggi penuh dengan ide yang buruk ini amat menakutkan. Benarlah kata Prof Di Raja Engku Aziz seketika dulu, mereka ini laksana tikus membaiki labu.......

No comments: