Wednesday, November 26, 2008

Datuk Sirajuddin Rafia dalam kenangan........


Sebenarnya saya hanya baru semalam mengetahui rakan saya, Datuk Sirajuddin Rafia, bekas Penolong Ketua Pengarang Utusan Melayu telah kembali Ke Rahmatullah pada 8November yang lalu. Al-Fatihah , moga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang mukmin...

Kami berkawan sejak tahun 80an lagi. Beliau tinggal di Jalan Gurney bersama seorang rakan baik saya. Kami bekerja di Wisma Keramat. Jadi, rumah rakan saya inilah tempat berkumpul pada masa tersebut.Beliau sepatutnya bertugas sebagai setiausaha akhbar seorang menteri pada ketika itu tetapi beliau menolak jawatan tersebut kerana ingin terus kekal di Utusan.

Tahun 1990, saya lagi sekali bertemu beliau di London. Boleh dikatakan setiap minggu kami bersama. Saya akan bermalam di rumah beliau di London setiap kali turun ke London. Di situ, saya diperkenalkan kepada Kak Teh (Zaharah Othman) dan Wan Hulaimi (Awang Goneng) suaminya, juga dengan Datuk Fauzi (NST)yang juga berada di London ketika itu. Selama lebih setahun saya berulang alik ke rumah beliau dan telah mengenali semua ahli keluarga, isteri,anak-anak dan juga adik beliau.

Saya mengikuti suka duka beliau di sana. Banyak VVIP yang diperkenalkan kepada saya oleh Datuk Sirajuddin. Setengah dari mereka masih kekal menjadi sahabat baik. Banyak sahabat-sahabat di Lorong Gurney, di Plaza Hotel, Quality Hotel dan di Kelantan masih kekal sebagai sahabat. Datuk Sirajuddin di mana sahaja, beliau tetap sama, baik, peramah amat menghargai kawan.

Persahabatan itu berterusan walaupun kami telah kembali ke Malaysia dan saya berkhidmat di Kedah.. Setiap masa terluang bila di Kuala Lumpur kami sering berjumpa dengan pelbagai cerita yang tidak pernah habis. Bagaimana lewat sekali pun kalau beliau berjanji akhirnya beliau akan muncul juga..

Telah banyak diperkatakan oleh kawan-kawan tentang sifat-sifat baik Allahyarham.. Saya cuma ingin menambah.. Amat sukar mencari kawan saperti Datuk Sirajuddin Rafia.. Kepada saya, satu kehilangan yang sukar di ganti. Kepada ahli keluarganya saya harap banyak bersabar dan reda dengan ketentuan Ilahi. Saya doakan moga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Amin....

1 comment:

Ramli Mohd Yunus said...

Innalillah...

Saya terkejut dengan berita ini. Saya juga kenal baik dengan Allahyarham. Moga moga Rohnya dirahmati Allah...amin..

Sirajuddin...seorang insan wartawan yang berprinsip.

Alfatihah...amin.