Wednesday, November 26, 2008

Zahid Hamidi...apa sudah jadi??...satu episod yang memalukan..

Fatwa berkenaan amalan yoga yang diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan telah mendapat tentangan dari dua buah negeri, Selangor dan Perak. Sehingga kini masih tidak ada komen dari Pak Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab tentang agama iaitu MP Datuk Zahid Hamidi.

Lagi, contoh klasik bagaimana Menteri yang ada sekarang gagal mengurus kementerian, polisi dan dasar yang ingin diperkenalkan kepada rakyat. Saya tidak mahu mempersoalkan mengenai fatwa yang diberikan. Yang dipersoalkan ialah cara bagaimana ianya di kendalikan. Perkara yang asas, tidak di ambilkira. Semua orang tahu bidang agama adalah bidang kuasa kerajaan negeri dan DYMM Sultan yang berkenaan. Dalam hal ini jelas sekali negeri dan DYMM Sultan tidak dimaklumkan terlebih dahulu. Ini merupakan kesilapan yang tidak sepaptutnya berlaku!

Agama Islam mendapat publisiti yang burok dari pandangan awam dan rakyat. Lebih burok, DYMM Sultan dan kerajaan dari dua buah negeri tidak mahu menerima/mengikut fatwa yang dikeluarkan. Jika semua pihak kerajaan pusat dan Majlis Fatwa lebih berhati-hati dan melalui proses yang betul sudah tentu episod yang memalukan ini tidak berlaku. Agama Islam mendapat publisiti burok, seolah-olah tidak ada keseragaman hukum dan perlaksanaannya. ,.

Siapa yang bertanggungjawab??? Menteri bertanggungjawab mendiamkan diri!! Ini lah kualiti Menteri yang kita ada di Malaysia masakini. Itu pun lambat siang ingin bertanding memegang jawatan tinggi dalam parti....Memalukan...

No comments: