Thursday, November 6, 2008

EPF.....fikir 10 kali

Salah satu cadangan DS Najib dalam pembentangan stimuli belanjawan 2009 ialah memberi pilihan pengurangan potongan EPF kepada pencarum. Dengan pemotongan 3% tersebut, di jangka pencarum mempunyai lebih dari RM4 billion untuk dibelanjakan.

Langkah ini mungkin bijak di pihak kerajaan kerana dapat membolehkan pengguna membelanjakan wang tersebut dalam ekonomi negara. Jika dikira kesan penggandaan wang tersebut sudah tentu faedahnya besar kepada ekonomi.

Sebagai pencarum, saya fikir dan kita perlu fikir cukup panjang. Wang potongan EPF dari pencarum dan majikan adalah untuk kegunaan ketika umur persaraan nanti. Dengan keadaan inflasi yang tinggi sekarang ini, adalah di jangka keperluan pesara pada masa hadapan adalah amat tinggi, mungkin mencecah ke paras jutaan ringgit.Walaupun kadar dividen EPF hanya pada kadar 6-7% setahun tetapi jika di ambilkira faktor penggandaan wang simpanan ini sudah tentu ianya merupakan satu tabungan yang penting kepada pencarum.

Baru-baru ini wang EPF juga digunakan untuk membeli saham syarikat terpilih yang jatuh teruk di KLSE. Setiap kali negara mempunyai masaalah, seringkali wang EPF, wang pekerja yang menjadi sasaran, bukan sekali malah berkali-kali ianya digunakan. Kerajaan perlu memikirkan satu cara lain dengan mengadakan satu tabungan yang kusus supaya bila ada keadaan mendesak wang ini boleh digunakan.. Bukannya menukar risiko tersebut kepada pencarum dan pekerja di negara ini.

Jadi, hati-hatilah membuat pilihan dan keputusan kerana pencarum harus memberi perhatian terhadap kebajikan sendiri terlebih dahulu. Mementingkan pendapatan jangka pendek akan merugikan keperluan jangka panjang..

No comments: