Monday, November 9, 2009

'white power in black face'......

Demonstrasi di depan rumah putih menuntut supaya Obama menarik balik askarnya dari Afganistan dan juga Iraq.. Presiden USA itu di anggap alat orang putih dengan dasar imperialis yang berterusan..

Tetapi pada masa yang sama Presiden US ini telah berjaya mendapat persetujuan Kongres bagi meluluskan undang Penjagaan Kesihatan yang sekaligus memberi perlindungan kepada lebih 36 juta rakyat @ dan akhirnya 96 % rakyat Amerika akan mendapat insuran perlindungan kesihatan....Beliau yakin pada penghujung tahun ini beliau akan menandatangani undang-undang tersebut walaupun banyak mendapat tentangan dari pihak Konservatif..

Kepantasan membuat keputusan yang memberi kesan besar kepada majoriti rakyat adalah yang paling menarik. Memang satu revolusi besar kepada rakyat Amerika yang sekian lama tidak mendapat perlindungan kesihatan. Selain dari itu banyak lagi keputusan-keputusan lain yang telah di ambil dalam masa yang singkat!Keputusan besar dalam masa yang singkat!

Pembaharuan yang kita harap berlaku di Malaysia banyak.. Yang menjadi kerisauan dan keperihatinan kepada rakyat Malaysia i.e. ekonomi yang lembab, sistem pendidikan yang bercelaru, ketelusan dan rasuah, sistem penguatkuasaan undang-undang dan penyampaian yang lemah, keselamatan rakyat, kebanjiran pendatang haram dll, seolah-olah tiada ada penyelesaian dan penghujungnya..

Ahli politik bercakaran sesama sendiri, kematangan berpolitik jauh sekali. Parti yang memerintah masih lagi di peringkat retorik dan slogan tanpa tindakan penyelesaian. Penyelesaian, penyelesaian yang diikuti dengan polisi yang mantap dan undang-undang jika perlu, bukan tindkan dan penyelesaian perhubungan awam dan setengah masak! Jauh lagi Malaysia ini... apatah lagi dengan kepimpinan yang ada masakini!. Harap-harap anggapan saperti 'white power in black face' kepada Obama tidak melarat kepada pemimpin politik di Malaysia..

1 comment:

Unknown said...

Nampaknya Anugerah Nobel Keamanan yang diberikan kepada Obama telah menekan dirinya. Barangkali inilah 'udang'nya yang bersembunyi disebalik batu itu...