Sunday, April 13, 2008

Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri yang baru.....

Dari Kedah ke pulau Pinang
Singgah sekejap di Johor Baru
Banyak yang sukar dari yang senang
Bagai naik asap Pak Lah di buru

Seminggu ini ceritanya semua mahukan Pak Lah mengundur diri. Berhenti atau tidak, implikasinya kepada Pengerusi Perhubungan di negeri berkenaan amat berat. Johor mungkin terselamat kerana UMNO masih menang dan MB masih mempunyai kredibiliti. Persoalannya apa hal di Kedah dan Pulau Pinang??

Di Kedah dan Pulau Pinang hampir kesemua bahagian menolak Pak Lah. Di Kedah, Datuk Mahadzir Khalid, pengerusi UMNO negeri dan orang kuat Pak Lah di belasah di depan Dato Najib oleh Timbalanya sendiri dan ketua-ketua bahagian. Soalnya kepimpinan beliau dipersoalkan dan tidak lagi mempunyai legitimasi. Dengan demikian amat sukar beliau untuk berfungsi kerana ketua bahagian akan memboikot beliau dan akibatnya semua aktiviti UMNO akan tergendala.

Di Penang, Pak Lah selaku Ketua Perhubungan akan bertentangan dengan tujuh ketua bahagian yang menentangnya. Juga soal kredibiliti dan legitimasi. Beliau mungkin PM Malaysia tapi di Pulau Pinang beliau tidak di terima oleh UMNO negeri.

Jalan keluar dari kemelut inin sudah tentu memerlukan muka baru mengambil alih kepimpinan UMNO di kedua buah negeri berkenaan. Persoalannya siapa??? Nampaknya lagi sekali UMNO perlu memilih calon neutral bagi menjadi pengerusi perhubungan UMNO negeri. Kalau tak ada calon di negeri bermakna naib presiden atau timbalan presiden perlu memgang jawatan ini buat sementara waktu... Banyak kerja yang menanti dan perlu di buat. Masa untuk berpolimik semakin singkat, sekarang masa untuk bersunting lengan bekerja dan bertindak...!

Lagi perkembangan di Perak.......

Semalam, di Perak Dato' Radzi Manan secara terbuka di depan Dato Najib dan rombongan telah meminta supaya Pengerusi Perhubungan UMNO Perak, Dato Tajul Rosli, meletak jawatan. Kepimpinan yang lemah di peringkat pusat, terutama Pak Lah, gagal melihat perkembangan ini.. Masa semakin singkat, UMNO akan lebih singkat umurnya dengan kegagalan untuk bertindak cepat....

No comments: