Saturday, May 10, 2008

62 tahun.....

Esok, seluruh ahli UMNO di jemput ke PWTC buat sekian kalinya bagi menyambut ulang tahun ke 62. Aturcaranya, macam biasa, doa, nyanyi-nyanyi dan ucapan Presiden dan di akhiri dengan tahlil..

Selepas tsunami PRU 12 saya kira ini adalah kali kedua pemimpin dan ahli UMNO di panggil ke PWTC untuk mendengar amanat Presiden. Kabarnya, Presiden juga ada memanggil ketua-ketua cawangan dari negeri-negeri, juga untuk mendengar amanat Presiden.

Hari ini genap dua bulan BN dan UMNO merayakan "kemenangan" dalam PRU12 baru-baru ini. Kepada pemimpin UMNO, sudah cukup, pelbagai seruan dari ahli akar umbi supaya tindakan drastik di ambil bagi menentukan UMNO kekal relevan dalam politik Malaysia. Yang jelas, hingga kini, tiada satu pun bentuk bedah siasat di buat secara sistematik di semua peringkat. Cadangan mengadakan EGM bagi membincangkan isu ini juga di pandang sepi oleh pemimpin tertinggi UMNO. Lebih buruk lagi, secara halus pemimpin bahagian semacam di tekan supaya tidak membincangkan secara terbuka apatah lagi mengadakan EGM. Kesimpulannya, masaalah yang ada dalam UMNO, semuanya mahu di sapu ke bawah karpet.

Dua bulan telah berlalu, masa dari Mei hingga Disember ini amat krtikal dan penting. Penting kepada UMNO dan orang melayu. Kegagalan mengambil peduli kehendak akar umbi akan membawa padah. Dalam keadaan krisis saperti ini, kepentingan bangsa, ahli dan parti perlu mengatasi kepentingan peribadi dan kelompok dalam pemimpin atasan. .....Semua pemimpin di peringkat cawangan, bahagian harus secara serius melihat permasaalahan yang ada dan berani membuat tindakan yang boleh membawa perubahan...

No comments: