Friday, May 23, 2008

Persekutuan Tanah Melayu... tinggal kenangan


Semalam, saya menyentuh tentang kemungkinan Batu Putih jatuh ke tangan Singapura. Rasa kurang enak itu telah kita dengar semasa pembentangan kes ini di ICJ. Sesaorang harus mengambil tanggungjawab mengenai kesilapan ini..

Sah, Pulau Batu Putih di bawah penguasaan Singapura. Apa pun alasan, yang jelas Malaysia gagal dalam pembentangan di ICJ tempoh hari. Menteri Luar ketika itu, Dato Syed Hamid Albar dan pasukannya patut mengambil tanggungjawab moral menegenai keputusan ini. Lebih dari itu Perdana Menteri yang bertanggungjawab sepenuh tentang kepentingan negara juga harus mengambil tanggungjawab.

Persekutuan Tanah Melayu, begitulah nama negara ini seketika dulu. Cadangan jambatan yang nak di bina dalam negara sendiri pun dibatalkan. Kini, Batu Putih pula bertukar nama menjadi Pedra Blanca.

Dalam masa terdekat, sebahagian lagi kawasan selatan negeri Johor akan kehilangan identitinya. Di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) unsur-unsur kedaulatan negara kita kian di hakis. Bukan sahaja syarikat dari Singapura, malah syarikat dari USA yang katanya terlibat dalam peperangan dan pembunuhan rakyat di Iraq di jemput dengan permaidani merah.

Lebih memedihkan bukan sebab negara kita di tawan atau di jajah tetapi ianya berlaku kerana di jemput dan di sambut dengan segala senang hati. Lebih teruk lagi segala polisi di situ tidak lagi mengambilkira DEB. Lebih memalukan ianya di buat dengan kehendak kerajaan masa kini atas nasihat dari penasihat tidak resmi Perdana Menteri Malaysia masakini.

Soal penjagaan kepentingan negara dan kedaulatan negara adalah antara sumpah Perdana Menteri terhadap rakyat Malaysia. Nasi sudah menjadi bubur. Sekarang kita membuka lagi WPI di Johor untuk Singapura mengembangkan kawasan pembangunan ekonominya. Rakyat mendengar pelbagai cerita mengenai bagaimana hubungan Malaysia dengan Singapura samada dari segi politik, ekonomi dan sosial dikendalikan oleh pemimipin politik masakini. Yang jelas, kedudukan kita dalam perundingan dengan Singapura kian lemah hari demi hari... ini mengundang padah kepada generasi akan datang..

Persekutuan Tanah Melayu hanya tinggal nama... Kalau ada pun hanyalah Keretapi Tanah Melayu (KTM) dan Askar Melayu Di Raja......

No comments: