Wednesday, May 7, 2008

Raja Petra Kamaruddin....


Raja Petra Kamaruddin enggan untuk membayar wang jaminan atas pertuduhan yang dikenakan kepadanya. Yang demikian beliau akan di tahan sehingga di jamin atau pun akan terus kekal dalam tahanan sehingga 6 Oktober ini iaitu hari perbicaraan kes tersebut. Beliau di tuduh di bawah Akta Hasutan berdasarkan tulisan beliau berjudul ''... send the Alantuya murderers to hell..." dalam laman web Malaysia Today.

Pendapat ramai sering kita dengar, kerajaan sering di desak, pembangkang sering memperjuangkan bahawa jika ada sebarang kesalahan maka rakyat perlu di tuduh di mahkamah. Dalam kes ini, jelas, kerajaan memilih untuk menuduh RPK di mahkamah terbuka. RPK di beri peluang untuk di jamin, tetapi beliau memilih sebaliknya.

Berita terbaru, difahamkan keluarga beliau melalui Malaysia Today telah berjaya mengumpulkan jumlah wang yang mencukupi dari orang ramai bagi menjamin beliau. Kita belum pasti samaada beliau akan memilih untuk terus kekal di penjara atau bersetuju untuk bebas dengan di ikat jamin. Apa pun pilihan yang di buat, kes ini akan menarik perhatian seluruh dunia

Yang jelas, kepada semua pembaca, apa yang di tulis, apa yang perkatakan sebelum ini hanya boleh di anggap sebagai kabar angin.. Sekarang ini, ianya telah dan akan menjadi kes yang dibicarakan di mahkamah terbuka. Bila dibicarakan, sudah tentulah pihak pendakwa perlu membuktikan dengan tanpa sebarang keraguan. Sebaliknya RPK selaku yang di tuduh juga akan di beri peluang untuk membela diri dan menimbulkan keraguan terhadap pertuduhan.

Kita yakin banyak pihak yang akan luka, tercalar nanti. Kerajaan, nampaknya terkena jerat RPK kali ini. Kita semua tahu sudah banyak kali beliau mencabar kerajaan menangkap dan membicarakannya, jika ada kesalahan yang dilakukan. Kebijaksanaan kerajaan Pak Lah menangani isu ini mungkin dapat dipersoalkan.

Kepada kumpulan yang berkepentingan, NGOs, pembangkang, peguam, ahli politik dll harus menerima pendirian kerajaan dan juga pendirian RPK secara terbuka. Dalam kata lain soal 'rule of law' yang selalu diperjuangkan oleh mereka ini, patut dibiarkan berfungsi tanpa desakan, komen yang tak di ingini dan mungkin mempengaruhi perjalanan proses undang-undang negara ini.

Tanpa menyebelahi mana-mana pihak, kita sama-sama berharap, keadilan kepada yang di tuduh, keadilan kepada yang dibicarakan di akhbar (pihak dan bahan yang di tulis oleh RPK) dan yang mendakwa akan mendapat keadilan yang saksama dari mahkamah...

No comments: