Thursday, May 8, 2008

bom jangka .... antara Karpal dan RPK...

Kerajaan Pak Lah berada di persimpangan dan memerlukan keputusan yang amat kritikal. RPK telah di tuduh di bawah Akta Hasutan. Keengganan beliau untuk di jamin akan menarik perhatian dunia...

Apa bezanya Karpal Singh berbanding dengan RPK dari sudut akta hasutan. Sehingga kini jelas tiga perkara yang melibatkan Karpal Singh dengan kedudukan dan kuasa Sultan dan Raja-Raja. (1) Karpal dengan komennya mengenai kuasa kuasa Sultan Perak (2) Karpal dengan komennya terhadap Tengku Mahkota Kelantan (3) Karpal dengan komennya terhadap isu titah ucapan KDYMM Yang Di Pertuan Agong baru-baru ini.

Sementara itu, kepada orang awam persoalan pertanyaan, apa bezanya tindakan ahli-ahli UMNO di Terengganu mempersoalkan kuasa Sultan Terengganu dalam soal pemilihan Menteri Besar selepas PRU 12 baru-baru ini. Tidak ada bezanya perlakuan Karpal dengan perlakuan ahli UMNO di Terengganu baru-baru ini.

Kerajaan dan Peguam Negara mempunyai tugas yang cukup mencabar akibat dari tindakan awal mendakwa RPK di mahkamah di bawah Akta Hasutan. Yang jelas, pendakwaan terhadap kesalahan begini tidak harus memilih bulu. Prinsip tiada sesiapa pun boleh berada di atas undang-undang dan boleh terlepas dari tindakan perlu dipraktikkan.Jika ini pilihannya bermakna kes-kes yang melibatkan ahli UMNO juga perlu di beri perhatian oleh kerajaan.

Persoalannya, mampukah Pak Lah, PM yang tidak mendapat sokongan 2/3 di parlimen menyelesaikan isu ini?? Masih bolehkah PM berkeyakinan bahawa tidak akan ada tsunami kedua dalam jarak terdekat ini??? Jika berlaku penangkapan dan pertuduhan terhadap Karpal, bersediakah kerajaanPak Lah dengan impak pendapat umum ?Kebijaksanaan Pak Lah, PM akan di uji.. Kegagalan beliau menangani isu ini sebaik mungkin akan mengundang padah kepada kerajaan dan juga kepada UMNO..

No comments: