Sunday, May 11, 2008

harga beras terus meningkat..

Kami tidak terkata dan tidak punyai penjelasan bila menteri dalam negeri di rumah bertanya kenapa harga beras super 10kg yang selalu dia beli dengan harga RM22,00 kini berharga RM32.00. Dalam dua tiga minggu lepas harganya RM22.00. Huh apa kerja KHEDN? Di mana silapnya? Apa yang di buat Bernas dan Pengilang dan pemborong beras sehinggakan kenaikan mendadak sehingga RM10.00?

Bersembang dengan kawan-kawan di kampung, rata-rata mengeluh dan telah menunjukkkan yang mereka sangat keliru dan tidak berminat lagi untuk mengerjakan tanah sawah yang langsung tidak lagi memberikan pulangan yang setimpal. Harga jualan padi tetap saperti dulu sedangkan harga beras terus meningkat. Bukan mengharapkan keuntungan malah upah kerja pun tidak memadai.. Mereka memberi contoh untuk satu relung sawah, sewa RM 250, Upah bajak hingga boleh tanam RM 200, Upah tanam termasuk anak semaian RM 270.00, Racun RM15.00, Upah tabur baja RM25.00 (baja Persatuan Peladang), Upah mesin padi dan pengangkutan jualan RM RM 110.00 dan kosnya berjumlah RM 870.00. Hasilnya untuk satu relong antara RM1200.00 hingga RM1500.00. Dengan demikian pendapatan mereka hanya antara RM330 hingga RM630. Bayangkan mereka mengerjakan sawah ini dalam tempoh enam bulan dan dengan demikian pendapatan purata mereka hanya antara RM50 hingga RM 100 sebulan... Kemana badan hendak di bawa....

Kita khuatir kenaikan harga barang khususnya beras adalah rekaan pihak yang tidak bertanggungjawab. Bernas yang mendapat hak monopoli mengimpot beras harus bertanggungjawab. Lebih mudah kerajaan patut membenarkan lebih banyak pengimpot supaya bekalan bertamabah dan terdapat persaingan yang mendatangkan faedah kepada pengguna.

Sementara itu, insentif kepada petani harus juga di lihat secara total supaya tanah-tanah yang ada, diteruskan penanamannya dan petani mendapat pulangan yang setimpal. Bentuk bantuan dari segi pengurangan kos pengeluaran dan penurunan kos input pertanian amat mustahak dilaksanakan. Lebih dari itu harga padi juga harus dipertimbangkan agar setimpal dengan harga beras yang sedang meningkat.

Golongan petani di kampung saperti di ataslah yang sepatutnya mendapat subsidi secara langsung. Jika ini dapat dilakukan, rakyat yang berada dalam kawasan kemiskinan, akan mendapat faedah dan dengan demikian kadar kemiskinan dapat dikurangkan...

No comments: