Saturday, May 10, 2008

lagi ganjaran kepada anggota perkhidmatan awam

Berlatarbelakangkan harga minyak yang kian meningkat dan krisis dalam kekurangan bekalan makanan di seluruh dunia, PM memberikan ucap utama kepada sambutan hari pekerja anjuran
CUEPACS.

Kerajaan telah bersetuju memenuhi beberapa tuntutan pekerja, antara lain...
i) Lanjutan umur persaraan kepada 58 tahun
ii) Penilaian PTK - akan ditambahbaik tanpa pemansuhan
iii) Pencen - Pencen terbitan soal penyusutan kadar pencen dimansuhkan. Faktor pengiraan pencen di kira sehingga 30 tahun

Melihat prestasi perkhidmatan awam di Malaysia, saya kurang pasti apakah mereka ini layak menerima habuan ketika majoriti rakyat sedang di landa pelbagai masaalah.

Prestasi burok dengan sistem penyampaian yang lemah, tidak pernah membantu kita dalam menilai prestasi mereka. Terlalu banyak contoh boleh diketengahkan, rakyat tak pernah merasa selamat di dalam dan luar rumah, penguatkusaan undang-undang yang amat lemah, kebanjiran pendatang haram yang tak terkawal, pengurusan keadilan yang tertunggak di pelbagai mahkamah, permohonan rakyat yang tidak di proses bertahun-tahun, pengajaran di sekolah yang tidak berkesan, masaalah belia yang berterusan tanpa penyelesaian, pembaziran sumber di pelbagai jabatan kerajaan, kelambatan bertindak terhadap aduan rakyat dan lain-lain lagi yang boleh kita senaraikan berjela-jela di sini.

Perkhidmatan awam yang tidak cekap di sebalik jumlah anggota yang terlalu ramai berbanding dengan jumlah penduduk adalah sesuatu yang lemah dan memalukan.. Pengswataan beberapa syarikat dan perkhidmatan kerajaan sepatutnya dapat mengurangkan jumlah anggota perkhidmatan awam di Malaysia. Malang, hingga kini jumlah anggota kian bertambah tahun demi tahun.

Kerajaan sepatutnya meneliti tahap prestasi anggotanya secara lebih terperinci. Ganjaran hanya di beri kepada yang mempunyai merit dan menunjukkan tahap produktiviti yang tinggi. Lebih dari itu perkhidmatan kepada rakyat mesti menjadi ukuran utama..

No comments: